Jag har nu varit i Georgien i snart 5 dagar tror jag. Georgien känns som en skön mix av östeuropa, forna Soviet och mellanöstern – många saker känns mer eller mindre bekanta medan andra saker känns besynnerliga eller smått bisarra. Jag trivs dock väldigt bra och har inga planer på att bege mig vidare än på ett tag.

Nu till mitt storslagna äventyr för ett par dagar sedan. Jag träffade Ihar som är från Vitryssland/Belarus på det hostel jag bodde på torsdag-lördag (Marco Polo hostel, väldigt trevligt ställe för övrigt), han övertalade iallafall mig att hänga med honom till en grannby 20 min norr om Tbilisi vid namn Mtskheta (rullar lätt av tungan eller hur). Det är tydligen Georgiens religiösa mittpunkt då Georgiens införande av Kristendom startade just där. Det var också huvudstaden för kungadömet Iberia back in the days.

Vi tog en buss dit som kostade 1,5 GEL vilket är cirkus 4,5 kr, rätt prisvärt. Bussarna här består mest av vanliga minibussar och det finns inga stopp-knappar eller busshållplatser så man får försöka kommunicera med schaffören med antingen en karta eller engelska, påhittat teckenspråk och charader för att förklara var man vill bli avsläppt. Väl där kollade vi in ett par kyrkor för många för min smak och sen liftade vi tillbaka. Att lifta i Georgien, eller östeuropa generellt tydligen, är väldigt vanligt och det har inte varit några problem alls att få folk att ge en lift Men det underlättar såklart om man kan ryska eller ännu hellre georgiska. Ihar hade en väldigt tight budget så han liftade så ofta han kunde för att spara pengar, för mig var det mest att jag blev en erfarenhet rikare.

Till en av kyrkorna som låg uppe på en rejäl bergsknalle en bit utanför byn fick vi lifta och sen gå ca 2h för att komma till. Det var någonstans där när vi gick utmed en motorväg i 34-36 C värme utrustad med sandaler som precis fått för sig att börja skava som jag insåg att detta kanske inte var en så briljant idé ändå. Jag var rätt slut när vi väl hittade stigen upp mot kyrkan (stigen började mitt på motorvägen, fanns ingen bilparkering eller så) och vi hade klättrat upp på toppen av branten till kyrkan. Det ska dock sägas att det också går en bilväg upp till kyrkan (för normalsinnat folk) men det var svårt att få lift upp och vi ville inte ta en taxi. På vägen tillbaka fick vi dock lift av en rysk familj som var på semester, den bilresan var himmelen på jorden måste jag säga (vilket är lite ironiskt när jag precis hade besökt en av de heligaste kyrkorna i Georgien).

Väl tillbaka i Tbilisi hittade jag, efter lite förfrågningar, en friluftsbutik belägen i en liten källare och där köpte mig ett par bättre skor. På tiden måste jag säga. Mina skavsår började bli lite kritiska. Det som kvarstår på min inköpslista nu är någon slags hatt/keps och solbrillor – vilka lyser med sin frånvaro i de butiker jag kollat in hittills. Souvenirjox och annan kuriosa finns det dock ett överflöd av.

Nu har jag bytt hostel och bor lite mer mitt i smeten i Tbilisi, inte lika mysigt ställe eller trevlig personal men för 45kr natten ska man kanske inte klaga. Igår var jag ute själv på äventyr till en gammal fästning (Narikala) och Georgiens botaniska trädgård som ligger rätt centralt i Tbilisi. Trädgården var kanske inte den mest imponerande jag sett och hade nog behövt lite kärleken och en annan kanne vatten. Den hade dock ett litet vattenfall där man kunde doppa fötterna och till och med svalka sig hel om man kände för det – tills parkens vakter kom – då fick man snabbt se oskyldig och oförstående ut, helst vissla lite också.

Waterfall in National Botanical garden of Tbilisi
Mother of Georgia

Nu sitter jag på mitt hostel smått seg och lite bakis, vart en del vin igår kväll. Fun fact: ett av det äldsta spåren av vinproduktion i världen är från Georgien, runt 6000 f.Kr. Jag har lite lösa planer på att åka till Kakheti vilket är den största vinregionen i landet och snubbla runt lite bland vingårdarna där. En annan plan är att åka upp till en av bergsregionerna i Georgien för lite vandring och frisk(are) luft några dagar. Eller så kan man stanna i Tbilisi och bara njuta av god mat och skön atmosfär några dagar till..

2 Replies to “Mtskheta & Tbilisi

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.