Nepal alltså, vilket fantastiskt land! Galet vacker natur, varmt och välkomnande folk och god mat. Vägnätet är dock brutalt dåligt. Bli inte förvånad om du skumpar runt på riktigt dåliga grusvägar mitt i huvudstaden Kathmandu 😉

Annapurna Circuit

Vandringen runt Annapurna var helt fantastisk och rekommenderas varmt. Bara man är i okej form och förberedd på vad som väntar så tycker inte jag det var någon särskilt tuff vandring. Det jag brottades med mest var kylan på kvällar och morgnar. Ju högre upp man kom bland bergen desto kallare blev det och det tog inte många dagars vandring innan vattnet började frysa i vattenflaskan under natten.

Man sover i s.k. tea houses vilket är som ett litet hotell kan man säga. Rummen, som normalt enbart består av två enkelsängar, är av väldigt enkel standard vilket innebär helt oisolerade och ouppvärmda, så det blir med andra ord lätt minusgrader i rummen på nätterna. När det var som kallast sov jag med underställ, fleecetröja, stickade sockar och mössa, 3-säsongssovsäck och två tjocka filtar över mig.

Anyway. Jag vandrade totalt cirka två veckor (och gick ca 220km), där jag började på cirka 700m höjd och gick upp som högsta punkt över Thorong La pass på 5416m höjd. För att kroppen ska hinna vänja sig med höjdskillnaden lär man börja ta det ganska lugnt när man kommer upp över ca 3-4000m och köra någon acklimatiseringsdag eller två, samt ta tabletter vid behov.

Efter min första dags vandring från byn Besisahar stötte jag ihop med en grupp som vandrade tillsammans. De bestod av ett par från Australien, en kille från Skottland och en lite äldre herre från USA. Vi kom rätt bra överens så det slutade med att jag vandrade i stort sett hela sträckan med dessa typer. Tillkom gjorde även ett par tjejer från Australien och USA som joinade oss efter några dagars vandring.

Det är rätt häftigt att se förändringen i natur från början av vandringen där det råder tropiskt klimat med risfält, banan- och mangoträd och en del nyfikna apor, till mer skandinavisk karg natur med barrträd och fjällbjörk, till slutligen en ren alpin miljö med snötäckta berg, glaciärer och stenblock där i stort sett ingenting växer.

Man vandrar igenom väldigt många vackra små charmiga byar på vägen vilket ger en inblick i hur lokalinvånarna lever. Ju högre upp man vandrar desto mer lever invånarna på turism och djurhållning och mindre på att odla grödor, av uppenbara skäl. Det märks tydligt i butiker och på menyer där det inte går att få tag på så mycket grönsaker eller frukt efter ett tag. Äpplen är dock undantaget där i stort sett varje tea house serverar någon form av mumsig äppelpaj, Annapurna Circuit är av den anledningen även känt som ”the apple pie trek”.

Dagen vi skulle gå över passet så gick vi upp okristligt tidigt och gick första timmen i beckmörker med lampor som enda ljuskälla. Det var rätt magiskt då det var en helt kristallklar himmel med fantastisk stjärnhimmel helt fri från ljusföroreningar. När vi började komma upp på ca 4500m höjd fick dock en tjej i vårt sällskap symptom för höjdsjuka och började få problem med balansen, kunde inte tänka klart och blev yr. Vi gick långsammare, drack mycket vatten och tog raster var hundrade meter, men det blev inte bättre och vi hade fortfarande flera hundra höjdmeter att gå innan passet. Det blev så illa att vi starkt funderade på vända tillbaka. Det hjälpte inte direkt heller att hon vägrade inse att hon hade problem och ville bara fortsätta gå. Det var samtidigt väldigt kallt så varje rast gjorde att vi snabbt blev väldigt nedkylda. Vi gjorde ett sista försök där vi ärligt talat tvingade av henne ryggsäcken så jag kunde bära den och så hon slapp den extra vikten. Då gick det långsamt bättre och med myrsteg så klarade vi passet utan större bekymmer. Ganska dramatiskt och otäckt men är glad att vi kom över till slut även om vi nog alla var lite skärrade och tagna..

Vyerna man får se är helt fantastiska och jag stannade många gånger och bara njöt av utsikten, Det är omöjligt att fånga detta på bild eller i text så jag rekommenderar varmt ett besök 🙂 Enligt statistiken så besökte enbart 16st svenskar området förra året vilket jag tycker är lite synd och förvånande med tanke på vårt friluftsintresse.

Rice paddies, Annapurna Circuit, Nepal
Annapurna Circuit, Nepal
One of many suspension bridges, Annapurna Circuit, Nepal
Happy child, Annapurna Circuit, Nepal
Prayer wheels, Annapurna Circuit, Nepal
Nepalese child named Tsunami, for a good reason
Want some ice with that?
Annapurna Circuit, Nepal
Yak, Annapurna Circuit, Nepal
Thorung La pass, Annapurna Circuit, Nepal

Efter vandringen skumpade vi med jeep ned till Pokhara som är ett vandringsmekka och där vandringen runt Annapurna utgår. Det var en fantastisk känsla att komma tillbaka till civilisationen och kunna duscha i varmvatten, inte ständigt frysa på morgnar och kvällar och bara njuta av att man klarade strapatsen. Staden i säg är också väldigt vacker och med en skön avslappnad vibe.

Efter några dagar åkte jag tillbaka till Kathmandu och sen till Thailand för att möta upp min kompis Martin som är här för att fira jul och nyår med tjocka släkten. Vi åkte ut till ön Koh Yao Noi öster om Phuket och hade det rätt gött några dagar med god mat, sol och bad, lite yoga och en och annan kall öl på kvällarna. Igår smet han iväg för att träffa sin släkt och jag åkte till Phuket för att få lite folk omkring mig då Koh Yao Noi var rätt fritt från turister. Har alltid haft rätt mycket fördomar mot Phuket då det är så exploaterat och visst känns det inte riktigt som Thailand längre, men ska ge det några dagar till innan jag eventuellt smiter iväg till någon annan ö. Jag har några dagar från det att jag lär befinna mig i Ho Chi Minh City i Vietnam för att möta upp mina systrar och fira nyår, det kommer bli grymt!

God Jul på er!

2 Replies to “Nepal

1. Shit! Bra jobbat där, gosch vilken vandring! Kände igen mig ifrån den korta vi gjorde i Peru med att frysa som fn, kliva upp mitt i den kristallklara natten och gå över ett högt pass, fast vårt låg snarare på 4000 meter!
    Så bra gjort och magiskt vackra bilder, fastän jag förstår att det var mkt vackrare i verkligheten så njuter jag av dem!

Ha det grymt i jul å nyår med Johanna och Malin!

Kram, kram

1. Tack Ylva, och god fortsättning! ? Ja det var verkligen en fantastisk upplevelse och har gett mig lite blodad tand att vandra mer i Nepal. Everest base camp nästa kanske 😛

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.